Ministarstvo ekonomskog razvoja i turizma Crne Gore poziva domaća mikro, mala, srednja preduzeća i preduzetnike da podnesu prijavu za učešće u postupku dodjele sredstava za Program za unapređenje konkurentnosti privrede, odnosno za programske linije.

 

Opšti uslovi za učešće:

Pravo učešća u Programu, odnosno programskim linijama imaju mikro, mala, srednja preduzeća i preduzetnici registrovani u skladu sa Zakonom o privrednim društvima ("Službeni list Crne Gore", broj 65/20), Uredbom o bližim kriterijumima, uslovima i načinu dodjele državne pomoći („Službeni list Crne Gore“, broj 27/2010, 34/2011 i 16/14) i Zakonom o računovodstvu („Sl. list Crne Gore“, broj 145/21) i koja zadovoljavaju sljedeće uslove:

-Posluju 100% u privatnom vlasništvu, isključujući off shore kompanije;

-Imaju sjedište na teritoriji Crne Gore;

-Registrovani su u Centralnom registru privrednih subjekata;

-Imaju  šifru osnovne djelatnosti  pod kojom je privredni subjekat prijavljen u CRPS na dan 31. decembar 2022. godine;

-Imaju predate zvanične finansijske izvještaje za 2022. godinu u zakonski predviđenom roku ili im je Rješenjem Uprave prihoda i carina odobren produžetak roka za predaju finansijskih izvještaja[1]. 

-Za aplikante koji nisu u obavezi da sastavljaju finansijske izvještaje, potrebno je da je preduzetnik, koji plaća poreze i doprinose po stvarnom dohotku ili u paušalnom iznosu, podnio GPPFL obrazac za 2022. godinu, odnosno ZPO obrazac za 2023. godinu;

-Redovno izvršavaju obaveze plaćanja poreza i doprinosa na lična primanja, poreza na dobit pravnih lica i poreza na dodatu vrijednost, odnosno redovno izmiruju reprogramirane poreske obaveze, shodno Zakonu o reprogramu poreskih potraživanja [2] (“Sl. list CG”, broj 83/16), Uredbi o uslovima za odlaganje naplate poreskih i neporeskih potraživanja (“Sl. list CG”, broj 57/18) i Uredbi o uslovima za odlaganje naplate dospjelih poreskih i neporeskih potraživanja (“Sl. list CG”, broj 27/2020, 50/2020, 015/2021)[3];

-Za iste aktivnosti nijesu koristili sredstva finansijske pomoći iz državnog i/ili lokalnog budžeta ili međunarodnih institucija/programa i drugih donatora u poslednje 3 godine;

-Nijesu u obavezi povraćaja nezakonito primljene državne pomoći;

-Nijesu u postupku stečaja ili likvidacije;

-Čiji osnivač i / ili odgovorno lice se ne nalazi u kaznenoj evidenciji Ministarstva pravde.

-Nisu u finansijskim poteškoćama[4] (u smislu Uredbe o opštem zajedničkom izuzeću) u skladu sa pravilima o dodjeli državne pomoći.

U slučaju da privredno društvo i osnivač društva imaju učešće veće od 20% u vlasničkoj strukturi drugog privrednog subjekta (povezana lica), ne mogu aplicirati sa oba privredna društva na istu programsku liniju.

 

Finansijski okvir:

Ukupan budžet opredijeljen za realizaciju Programa za unapređenje konkurentnosti privrede je 3.mil €, dok su pojedinačni iznosi, kao i način i dinamika dodjele podrške definisani pojedinačnim programskim linijama.

 

Djelatnosti koje se ne podržavaju Programom:

Programom nisu obuhvaćene djelatnosti na osnovu klasifikacije djelatnosti u okviru sljedećih sektora:

Sektor A: poljoprivreda, šumarstvo i ribarstvo;

Sektor D: snabdijevanje električnom energijom, gasom, parom i klimatizacija

Sektor G: trgovina na veliko i trgovina na malo i popravka vozila i motocikala;

Sektor K: finansijske djelatnosti i djelatnost osiguranja;

Sektor O: državna uprava i odbrana i obavezno socijalno osiguranje;

Sektor T: djelatnost domaćinstva kao poslodavca; djelatnost domaćinstva koja proizvode robu  i usluge za sopstvene potrebe;

Sektor U: djelatnost eksteritorijalnih organizacija i tijela.

U okviru djelatnosti obuhvaćenih Programom, i navedenih sektora, napomena da je u okviru  programske linije za nabavku opreme velike vrijednosti isključena i sljedeća djelatnost:

Sektor I – Usluge smještaja i ishrane.

 

Detaljan spisak dozvoljenih šifri djelatnosti u okviru podržanih sektora je sastavni dio Anex-a Programa.

U okviru podržanih djelatnosti, troškovi koji se odnose na izgradnju gotovih stambeno-poslovnih jedinica, nabavku putničkih/teretnih/komercijalnih vozila, kao i iznajmljivanje/zakupa materijalnih dobara nijesu predmet sufinansiranja. Takođe, troškovi koji se direktno odnose na proizvodnju i distribuciju proizvoda (troškovi izrade proizvoda, transportni troškovi, troškovi kapitalnih investicija, troškovi administracije, amortizacije) osiguranja, kursnih razlika, plaćanje zaostalih obaveza, kamata, poreza, taksi, rata za otplatu kredita i sl., bankarski troškovi, komisiona plaćanja, i slični troškovi koji se odnose na sprovođenje ugovora, plaćanje provizija, bilo koji vid ličnih troškova i sl., nijesu obuhvaćeni ovim Programom.

 

Dokumentacija koja se pribavlja po službenoj dužnosti:

Ministarstvo ekonomskog razvoja će u skladu sa pravnim oblikom registracije aplikanta sljedeće dokaze obezbijediti po službenoj dužnosti:

-Izvod iz Centralnog registra privrednih subjekata;

-Potvrdu o plaćenim porezima i doprinosima ili reprogramu obaveza, zaključno sa prethodnim mjesecom, u odnosu na mjesec predaje dokumentacije za refundaciju troškova;

-Potvrdu da se osnivač i/ili odgovorno lice ne nalazi u kaznenoj evidenciji Ministarstva pravde.

 

Regionalni aspekt i razvrstavanje JLS prema stepenu razvijenosti:

Za privredne subjekte koji su registrovani i obavljaju djelatnost u jedinicama lokalnih samouprava (JLS) sa indeksom razvijenosti do 100%  primjenjivaće se podrška koja uvažava regionalni aspekt i razvrstavanje jedinica JLS prema stepenu razvijenosti . Uvećani procenat bespovratne podrške biće definisan svakom pojedinačnom programskom linijom sa privredne subjekte koji posluju u sljedećim opštinama: Petnjica, Andrijevica, Gusinje, Plav, Rožaje, Tuzi, Berane, Bijelo Polje, Šavnik Mojkovac, Kolašin, Pljevlja, Plužine, Ulcinj, Bar, Žabljak, Cetinje, Nikšić, Danilovgrad. 

Uslov je da u posljednjih šest mjeseci do dana objavljivanja Javnog poziva nije bilo promjena u strukturi vlasništva, kao i u promjeni adrese sjedišta Društva u okviru druge JLS kojim bi se obezbijedio uvećani iznos podrške. 

 Za privredne subjekte koji posluju u jedinicama lokalne samouprave čiji je indeks razvijenosti iznad 100%, nema uvećanja procenta podrške bespovratnih sredstava.

 

Podnošenje prijava i potrebna dokumentacija:

Prijavna dokumentacija za učešće u Programu i pojedinačno definisanim Programskim linijama će biti objavljena na web stranici Ministarstva ekonomskog razvoja i turizma, www.gov.me/mek. Takođe, sve informacije i stručna pomoć vezana za programske linije, način apliciranja i potrebna dokumentacija mogu se dobiti putem e-mail adresa nosilaca pojedinačnih programskih linija i putem kontakt forme na portalu https://biznis.gov.me za svaku pojedinačnu liniju.

Podnošenje prijava i prateće dokumentacije vršiće se preko online aplikacije na adresi https://programi.gov.me, gdje će biti dostupno korisničko uputstvo o načinu apliciranja, a koje će se naći i na web stranicama Ministarstva ekonomskog razvoja i turizma www.gov.me/mekhttps://biznis.gov.me. U slučaju nastanka tehničkih problema na radu Platforme za podnošenje prijava i zahtjeva za refundaciju, prijem istih će se vršiti na arhivi Ministarstva ekonomskog razvoja i turizma o čemu će aplikanti biti obaviješteni na web stranici www.gov.me/mek.

Krajnji rok za dostavljanje prijava/zahtjeva od strane privrednih subjekata je 30. septembar 2023. godine do 15:00h, dok je krajnji rok za podnošenje finalnih izvještaja/zahtjeva za refundaciju odobrenih aktivnosti 1. novembar 2023. godine do 15:00h, osim ukoliko nije drugačije definisano u okviru pojedinačne Programske linije.

 

Prijavna dokumentacija:

Nakon izbora programske linije (i odgovarajuće komponente/i) aplikant pristupa popunjavanju  elektronskih obrazaca koji čine dio obavezne opšte dokumentacije za sve programske linije:

-Prijavni formular;

-Izjava preduzetnika/privrednog društva o prihvatanju uslova Programa;

-Izjava o povezanim licima;

-Obrazac kojim se potvrđuje da preduzeće nije u finansijskim poteškoćama u smislu Uredbe o opštem zajedničkom izuzeću;

Nakon popunjavanja elektronskog prijavnog formulara i čekiranja saglasnosti na preostala tri elektronska formulara, aplikant kroz poseban obrazac potpisuje i dostavlja saglasnost na sve navedeno.

Zavisno od programske linije za koju se aplicira, prilikom predaje zahtjeva dostavlja se i dodatna dokumentacija (ponude/fakture/izvodi iz banke i sl.), koja će se takođe elektronski podnositi. Svaka pojedinačna programska linija definiše potrebnu dodatnu dokumentaciju koju je potrebno dostaviti, kao i dokumentaciju koja je potrebna za refundaciju sredstava.

Napomena:

Dostavljene ponude/profakture/fakture moraju sadržati jasno definisan predmet nabavke/usluge, rok isporuke/realizacije i cijenu proizvoda/usluge izraženu u EUR i iskazanim PDV-om (ako su izdate na teritoriji Crne Gore).

Ponude/profakture/fakture izdate na ino jeziku, moraju biti prevedene na crnogorski jezik i ovjerene od strane preduzeća aplikanta.

Prihvatljive su samo fakture/ugovori izdate u periodu od 1. januara do 1. novembra 2023. godine, osim ukoliko pojedinačnom Programskom linijom nije drugačije određeno.

Sve fakture izdate od isporučioca proizvoda/opreme moraju biti plaćene sa računa preduzeća korisnika finansijske pomoći.

Ponude, predračuni, kompenzacija, cesija, faktoring i ostali modeli ustupanja potraživanja ne predstavljaju prihvatljiv dokaz o trošenju sredstava. 

Komisija zadržava pravo da umanji iznos prijavljenih troškova za refundaciju ukoliko isti nijesu u skladu sa opravdanim troškovima i definisanim rokovima, ili ima pravo da zahtjev odbaci.

Preduzeće je u obavezi da samostalno odabere pružaoca usluge odnosno dobavljača opreme za realizaciju navedene aktivnosti. Pružalac usluge/dobavljač opreme ne može biti fizičko lice, već samo pravno lice i registrovani preduzetnici. Promjena pružaoca usluge/dobavljača nije dozvoljena. U slučaju da preduzeće poslije zaključenja Ugovora o sufinansiranju izvrši promjenu pružaoca usluge/dobavljača, dostavlja pisani zahtjev Ministarstvu ekonomskog razvoja i turizma uz dokaznu dokumentaciju o razlozima promjene pružaoca usluge/dobavljača. Komisija zadržava pravo odlučivanja o razlozima svakog pojedinačno dostavljenog zahtjeva.

Privredni subjekti (uključujući povezana lica) mogu aplicirati najviše za tri Programske linije u okviru Programa, kao i u okviru više komponenti pojedinačnih programskih linija, s tim da privredni subjekat i sa njim povezano lice ne mogu istovremeno biti korisnici i pružaoci usluga/dobavljači opreme u okviru iste programske linije, osim za Programsku liniju za podršku internacionalizaciji.

Privredni subjekt ne može biti istovremeno korisnik sredstava u okviru Programske linije za podršku malim ulaganjima i Programske linije- Vaučeri za žene i mlade u biznisu, u istoj kalendarskoj godini.

  • Ukoliko se provjerom utvrdi da su u Prijavnom formularu dati neistiniti podaci ili da priložena dokumentacija nije validna i u skladu sa uslovima Javnog poziva, privrednom subjektu se oduzima pravo učešća na Javnim pozivima Ministarstva ekonomskog razvoja i turizma za period od narednih 5 godina.

 

Detaljnije o programskim linijama : 

https://www.gov.me/clanak/javni-poziv-za-ucesce-u-postupku-dodjele-sredstava-za-program-za-unapredenje-konkurentnosti-privrede-za-2023-godinu

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[1] Ne odnosi se na Programsku liniju za početnike u biznisu

[2] Ne odnosi se na Programsku liniju za početnike u biznisu. Provjera izmirenja poreskih dugovanja će se vršiti od strane IRF-a u momentu donošenja odluke o odobrenju kreditnih sredstava a u skladu sa poslovnom politikom IRF-a.

[3] Poreski obveznici koji imaju rješenja o preusmjeru sredstava na jedinstveni račun, a ista još uvijek nisu realizovana na analitičkoj evidenciji obveznika, smatraju se redovnim poreskim obveznicima.

[4] 1. U slučaju društva sa ograničenom odgovornošću ako je više od polovine njegovog upisanog osnovnog kapitala izgubljeno zbog akumuliranih gubitaka. To se događa kada se odbijanjem akumuliranih gubitaka od rezervi (i svih drugih elemenata koji se generalno smatraju dijelom sopstvenih sredstava društva) dobije negativan kumulativni iznos koji prelazi polovinu upisanog osnovnog kapitala.